Po načrtovani izklopitvi omrežij 2G in 3G bo milijone avtomobilov v Evropski uniji izgubilo dostop do sistema eKlic. Ta sistem, ki je v veljavi od leta 2018 za nova osebna in lahka gospodarska vozila, omogoča samodejno obveščanje reševalnih služb o nesrečah. Slovenija je bila prva država v EU, ki je uvedla eKlic že leta 2015, a s hitro razvijajočo se mobilno tehnologijo se pojavljajo izzivi.
Avtomobili imajo povprečno življenjsko dobo okoli 15 let, kar pomeni, da tehnologija, kot je eKlic, ki se zanaša na omrežja 2G in 3G, sčasoma zastari. Evropska komisija sicer pripravlja ukrepe za neprekinjeno delovanje eKlic storitve, vendar se ti nanašajo le na nove avtomobile. Po izklopu teh omrežij, ki je načrtovan med letoma 2025 in 2030, bo sistem prenehal delovati v milijonih starejših vozil.
Telekom Slovenije in omrežna pripravljenost
Iz Telekoma Slovenije sporočajo, da je za eKlic dovolj omrežje 2G, ki še ni ugasnjeno in ima boljšo pokritost kot 3G. Kljub temu so pripravljeni na prihod nove generacije eKlic storitev, ki temeljijo na 4G in 5G omrežjih. Vendar pa to ne rešuje težav za starejša vozila, ki so odvisna od zastarelih omrežij.
Nove tehnične specifikacije in odgovornost proizvajalcev
Evropska unija zahteva, da javni klicni centri podpirajo eKlic prek omrežij 4G in 5G od januarja 2026. Proizvajalci vozil morajo zato prilagoditi svoje modele, da bodo združljivi z novimi specifikacijami. Slovenska oprema za obveščanje je že pripravljena na sprejemanje eKlic klicev prek teh novejših omrežij. Vendar pa je odgovornost za nadgradnjo sistemov v vozilih na strani proizvajalcev.
Izvajanje tehničnih pregledov in odgovornost voznikov
AMZS pojasnjuje, da se napaka na sistemu eKlic zabeleži kot pomanjkljivost, vendar to vozila ne izključi iz tehničnega pregleda. Voznik mora pomanjkljivost odpraviti v 15 dneh, vendar ni odgovoren, če je razlog za okvaro izklop starejših omrežij. Tudi Agencija za varnost prometa poudarja, da napaka na sistemu eKlic trenutno ne vpliva na homologacijo vozil.
Prihodnost sistema eKlic in zakonodajni izzivi
Za obstoječa vozila, ki so odvisna od omrežij 2G in 3G, trenutno ni zakonske obveznosti nadgradnje. Evropski politiki se morajo odločiti, kako se zakonodajno spopasti s to situacijo, ki jo povzroča neskladje med hitro razvijajočo se tehnologijo in počasnim staranjem vozil.
Sistem eKlic, ki je bil sprva zasnovan kot rešitev za hitrejše in učinkovitejše reševanje ob nesrečah, se zdaj sooča s tehnološkimi izzivi, ki zahtevajo posodobitve. Kako se bodo proizvajalci in zakonodajalci odzvali na te spremembe, bo ključno za prihodnost avtomobilske varnosti in tehničnih pregledov.
Spletno uredništvo Naša Primorska