Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) je skupaj z 24 drugimi evropskimi potrošniškimi organizacijami in krovno potrošniško organizacijo BEUC vložila pritožbo pri Evropski komisiji in organih za varstvo potrošnikov proti kitajskemu spletnemu trgovcu Shein.
Trgovca obtožujejo uporabe zavajajočih tehnik, znanih kot “temni vzorci”, ki potrošnike spodbujajo k večji potrošnji, kot so sprva nameravali. Obtožbe vključujejo ponavljajoča se sporočila o majhni zalogi, časovne omejitve in čustveno izsiljevanje.
Jedro pritožbe: temni vzorci
ZPS in ostale organizacije trdijo, da temni vzorci, ki jih uporablja Shein, povzročajo neželene izdatke in finančno škodo potrošnikom. Prav tako omogočajo širjenje zdravju škodljivih oblačil in ovirajo prizadevanja za zeleno preobrazbo. V pritožbi zahtevajo, da Shein preneha z zavajajočimi tehnikami, kot so čustveno izsiljevanje in neskončno drsenje po spletni strani, ter predloži dokaze o resničnosti izjav in sporočil, ki se prikazujejo potrošnikom.
Evropska preiskava
Evropska komisija je že februarja letos napovedala preiskavo skladnosti Sheina z zakonodajo EU o varstvu potrošnikov. Komisija je maja pozvala trgovca, naj spoštuje pravila EU in preneha uporabljati temne vzorce, kot so lažni popusti in pritisk na nakup. Današnja pritožba vsebuje dodatne dokaze o uporabi teh vzorcev.
Širši problem hitre mode
Po mnenju potrošniških organizacij je uporaba temnih vzorcev širši problem v industriji hitre mode. Te prakse potrošnike silijo v stalno trošenje za hitro modo, kar škodi njim, okolju in delavcem v proizvodnji. Model ultra hitrega nakupovanja temelji na manipulativnih praksah, ki spodbujajo stalno kupovanje.
Okoljski in socialni vplivi hitre mode
Tekstilna industrija je po podatkih Evropske agencije za okolje (EEA) ena izmed največjih povzročiteljic podnebnih sprememb. Ultra hitra moda je povzročila prekomerno proizvodnjo in potrošnjo oblačil, kar povečuje količino odpadnega tekstila. Industrija je okolju škodljiva zaradi uporabe gnojil, pesticidov, fosilnih goriv in kemičnih spojin ter pogosto vključuje slabe delovne razmere.
“Uporaba temnih vzorcev pri Sheinu je dobro dokumentirano dejstvo, ki ga potrošniške organizacije razkrivamo že več let. Ti vzorci potrošnike silijo v vse večje trošenje za hitro modo, kar škodi njim samim, okolju in delavcem v proizvodnji,” pravi vodja pravne pisarne ZPS Petra Lovišček.
Če Shein ne bo predložil dokazov in ukrepal, potrošniške organizacije pozivajo organe, naj posredujejo in preprečijo resno škodo potrošnikom. Prav tako pozivajo k preiskavi drugih trgovcev, ki uporabljajo podobne nepoštene prakse.
Spletno uredništvo Naša Primorska